martes, 7 de diciembre de 2010

Seminari Dr.Monagas - Heurística -


Introducció

Segons la definició ex

treta de la

pàgina web - http://www.wikipedia.org - heurística és:

La capacitat d'un sistema per a realitzar de forma immediata innovacions positives

per als seus fins.

Per tant, no tant sols ha de ser un producte físic sinó que qualsevol innovació que aporti fets positius per la nostra organització.

Així creiem que el mot “heurística” va molt relacionat a accions relatives a la invenció o art d’inventar. Com s’observa a continuació veiem que és

pot desglossar amb moltíssim fets i fins i tot matèries.

Aquesta forma d’invenció té la seva base amb la capacitat d’observar i adaptar aquests descobriments basats en la experiència a fets o accions. Amb això no volem dir que les persones sense experiència no siguin importants a la nostra empresa, ja que potser tenen una capacitat d’observació i inventiva molt més elevada que altres candidats amb més experiència.

En aquest treball intentarem explicar alguns dels conceptes més importants per poder potencia l’heurística i aportarem solucions.

Direcció, Recursos Humans i capital humà

La direcció de l’organització sempre serà la que al final podrà o no, adherir dintre de la mateixa: accions, departaments i sobretot les persones que poden transmetre conceptes d’heurística a l’empresa.

Depenen del tipus d’empresa i dels productes o serveis que nosaltres oferim, tindrem certa preocupació amb el fet d’inventar i crear per poder competir dintre del mercat.

La direcció ha d’oferir certs trets per a que els treballadors puguin aportar aquestes innovacions a l’empresa, aquests són :

- Oferir Lleialtat

- Sinceritat i veritablement interessat amb el present i futur de qui treballen al seu càrrec

- Escolta els diferents punts de vista, problemes, esperances i ambicions de tots.

- Negociar amb honestedat i justícia amb els treballadors.

- Delegar responsabilitats, practicar el Coach Management

Avui en dia s’intenta potenciar una empresa des de dintre, és parla de capital humà i de la importancia dels treballadors en ella, ja que són part de la riquesa de la organització (part activa). Creiem que per a que es doni aquest pes a aquest segment de l’empresa és important identificar i extraure el talent de cadascun dels treballadors, ja que cada persona hauria de ser motivada de forma diferent i personal.

La direcció és l’encarregada de crear aquests perfils de persones vàlides per a l’empresa i els diferents llocs que la componen. Per això la professionalitat del departament de Recursos Humans és bàsic per a les nostres solucions. Mitjançant tots els mètodes possibles de selecció ( enquestes, formularis, grups de treball,…) hauran de fer encaixar la persona al lloc de treball. D’aquesta forma el treballador és sent còmode, donarà tot el rendiment possible a l’empresa i si sentirà part útil i integrada, fet pel qual intentarà millorar el seu lloc de treball, els processos, etc …

Una vegada arribats a aquest punt els directius s’han d’encarregar d’harmonitzar les activitats i els esforços, establir la unitat de comandament, cuidar que l’organització humana i material estigui d’acord amb els objectius i les necessitats de l’empresa i definir clarament les funcions i deures de cadascú.

Marketing vs visió comercial tradicional

Unes dècades endarrere les empreses fabricaven pensant que el seu producte es podria llençar al mercat i ser absorbit pel mercat sense cap tipus de problema.

Anys desprès, i a causa de diversos problemes entre ells la competència creixent entre les empreses sorgeix el problema de estocs. Per tal fet és va començar a aplicar certes tècniques que estudiaven com poder vendre les nostres existències i per tant reduir els costos del estoc acumulat. Així va néixer el marketing, que amb el temps va anar evolucionant fins al punt que avui en dia el podem conèixer.

Un fet característic va ser l’estudi dels clients. Aquests estudis es basaven en l’analitzi de les seves necessitats i com cobrir-la amb els nostres productes. D’aquesta forma havíem passat de fabricar productes a l’espera de ser acceptats pel client, a fabricar allò que el client demanava. Aquest fet mesclat amb altres (marketing-mix) ha donat com a resultat l’augment de ventes i la creació de productes innovadors creats amb les màximes afinitats al client.

Un fet que agraeix el client respecte al producte és que sigui innovador, per això haurem de tenir la necessitat de fer millores a la nostra gama de productes. Per poder realitzar aquesta innovació continua haurem de tenir empleats destinats a aquest fi.

Aquest empleats hauran de complir amb el perfil de persona creativa, activa, imaginativa, etc… Necessitem incorporar aquests perfils a la empresa però a més han de ser motivades per a que explotin tota la seva creativitat amb els seus projectes, és a dir, que practiquin la heurística.

Implementacions i conclusions

Presentem a continuació alguns exemples organitzacionals que facilitin l’heurística en el si de l’empresa.

Implementació 1

La primera solució que creiem oportuna és basa en un control exclusiu de l’àrea de recursos humans per mans de la Direcció. D’aquesta manera com hem dit abans la direcció fixarà el tipus de persones que faran falta a cadascun dels departaments, depenen de la missió d’aquest i del grau de genialitat dels treballadors.

Per exemple, si el departament 4 fos I+D tota la gent avaluada amb certs perfils creatius formarien part d’aquest departament.

D’aquesta forma hauríem de presentar un departament de recursos humans heterogeni per poder interpretar els diferents departaments.


Implementació 2

En aquesta solució plantegem petits departaments de recursos humans. Al igual que abans la direcció fixarà els perfils per a cadascun d’aquestes divisions.

El departament de Recursos Humans serà totalment homogeni en aquest cas i especialitzat en la seva àrea.

El responsable d’aquests “mini-departaments” contractaran la gent que faci falta en el moment adequat per a l’organització.



Implementació 3

La tercera solució ve donada amb la creació d’un departament I+D però que abarca tots els departaments de l’organització.

El fet és introduir perfils de treballadors creatius a cadascuna de les àrees, amb feines intercalades amb les obligatòries del departament i I+D. Aquestes persones atendran les peticions dels departaments i intentaran millorar els processos (productes si sigues el cas) i al mateix temps que les seves innovacions afectin als altres departaments.


Conclusions

Com a conclusió creiem que el sistema més adequat per a que l’heurística existeixi dintre de l’empresa seria la selecció de la tercera implementació; ja que és una manera d’incloure cultura creativa a tots els estaments de l’empresa.

Un fet també a tenir amb compte i que no és reflexa en cap dels organigrames, és estar atents a les innovacions externes a la nostra empresa ja que és impossible poder tenir totes les idees dintre de la nostra idea.

Per poder absorbir aquestes idees, oferirem facilitats als freelance externs sempre que la millora encaixi amb el nostre sistema i model de negoci.

No hay comentarios:

Publicar un comentario