domingo, 19 de diciembre de 2010

1.- INTRODUCCIÓ

En aquesta darrera pràctica s’explicaran els diferents models d’organitzacions horitzontals. Aquest models és basen tots amb el tret característic que són sistemes intel·ligents per tant el sistema aprèn i és millora. El punt central dels models seran les persones, les quals tindran competències a desenvolupar, per a l’empresa i per tant es sentiran útils i motivats.

Existeixen 5 variacions d’organització horitzontal que són els següents :

- Model xarxa

- Model virtual

- Model adhocràtic

- Model hipertext

- Model hipertrèbol

Exposaré 4 models i l’aplicació d’algun d’ells a algun tipus d’empresa.


2.- MODELS D’ORGANITZACIÓ HORITZONTAL

MODEL ADHOCRÀTIC

1.- Característiques

El model adhocràtic és basa en l’absència de jerarquia. Les organitzacions que opten per aquest model saben que la força de la tasca ha de ser la pedra angular per poder entendre el sistema. Aquest sistema té certs avantatges com per exemple, una bona resposta als canvis ràpids de l’entorn i un gran nombre d’especialistes en forces multidisciplinàries de tasques de curta durada.

Afirmo que aquest model és el més extès per a moltes organitzacions ja que dóna molt bon rendiment, és flexible i l’autoritat és trasllada constantment.

Com no hi ha una jerarquia clara el control i la coordinació es realitza per ajust mutu. Per aquesta raó existeixen les figures dels experts. Aquests experts tenen la missió de quan es presenta una decisió determinant per a la organització són els responsables de la el·lecció.

Aquests tipus de models estan creats en petits departaments, per això en cadascun es creen petits àmbits de control. La gestió d’aquests grups per part dels administradors es basa més amb crear unitat d’equip abans que exercir control. Les competències són la base de jerarquia del organigrama fet que fa que existeixi poca diferencia entre la cúspide i la resta de l’estructura. Per això la presa de decisions està totalment descentralitzada.

Per poder gestionar aquest sistema, un tret característic és l’ús d’alta tecnologia ja que com és un sistema flexible canvia molt sovint, a més l’entorn és complex i dinàmic fets que ho justifiquen.

Hi ha dos tipus d’adhocràcia:

a) Adhocràcia operativa: Innova i soluciona problemes per servir als seus clients. Els equips multidisciplinaris d’experts treballen amb contractes. Per a cada adhocràcia operativa trobem una burocràcia professional corresponent, que realitza un treball semblant però amb orientació més limitada. L’adhocràcia operativa és creativa per donar una solució innovadora.

b) Adhocràcia administrativa: Funciona amb equips de projectes, però amb una finalitat diferent. L’adhocràcia administrativa se serveix a si mateixa. Distingeix entre el component administratiu i el nucli d’operacions, que queda aïllat de la resta de l’organització amb la finalitat que el primer s’estructuri com a adhocràcia. Es produeix per desig d’innovació, ja que quan una organització ha de ser innovadora, per la competència de productes o per una tecnologia molt dinàmica, necessita un nucli d’operacions en forma de burocràcia maquinal.

2.- Definicions

· “ [...] organización horizontal, como aquella que implica menos niveles jerárquicos, disponiendo de equipos multidisciplinarios a cargo de procesos “nucleares”.” Frank Ostroff.

· “Reemplazo de la maquinaria social por una serie de unidades más pequeñas, más orientadas a las personas y relativamente auto-administradas, para lograr diversas partes de la tarea total.” D.R. Hampton.

· “La organización innovadora exige una atmósfera de aprendizaje en toda la empresa, venciendo la resistencia al cambio y el temor a lo desconocido.” Peter Drucker.

MODEL VIRTUAL

1.- Característiques:

El model virtual s’aplica per a organitzacions de poca durada, la qual està formada per diferents unitats individuals o organitzatives. Aquestes unions és formen quan hi ha una oportunitat de negoci compartit, per exemple una U.T.E.

En aquest model cadascuna de les organitzacions tracta una part del negoci, llavors la posada d’informació en comú per obtenir els objectius proposats és donen amb la utilització de les Tecnologies de la Informació, com pot ser Internet. Aquestes tecnologies sumades al model de treball donen resultats molt eficients.

2..- Definicions

· "Una xarxa temporal de empreses que s’uneixen per explotar una oportunitat específica de mercat recolzada per les capacitats tecnològiques que componen la xarxa. Les principal característiques d’una empresa virtual són:

· Zimmermann (1997) presenta l'anàlisi de l'organització virtual des d'un enfocament que denomina institucional i un altre que denomina funcional. Des de la perspectiva institucional, l'organització virtual és una combinació d'empreses independents que aporten les seves capacitats distintives,essent l'ús de la tecnologia un element clau en aquesta organització. Per la seva banda, la perspectiva funcional suposa considerar la virtualitat com un atribut estratègic de tota organització.

· El segon és que cada una d’elles aporta el que sap fer millor que cap d’altra, al que Hamel y Prahalad han denominat “Core business” en el seu llibre “Compititendo por el futuro”, en 1994.” The Economist, “La empresa global: RIP”

· Byrne et al. (1993) proposen un concepte més concret al considerar l'organització virtual com una xarxa temporal d'empreses independents unides per tecnologia d'informació per a compartir habilitats, costos i accés als mercats de cadascun.

MODEL HIPERTEXT

1.- Característiques

Aquesta forma d’organització es caracteritza per tenir un caràcter híbrid, combinant rangs d’una organització burocràtica amb fets d’una organització adhocràtica (existència unitats/equips de projectes). Per una part, l’estructuració amb unitats de projectes es adequada per la generació de nou coneixement a traves dels processos de socialització i exteriorització; doncs a partir del coneixement compartit entre els experts es pot crear un nou coneixement explícit. Amb la part burocràtica el coneixement s’explota i implementa a través dels processos d’interiorització i combinació. Per tant, coexisteixen la capacitat creativa de la organització adhocràtica, amb l’eficiència i estabilitat de la burocràcia.


2.- Definicions

· Es pot definir la organització hipertext com una espècie d’híbrid que combina una estructura jerarquitzada i estable, característica de la part burocràtica, amb una altra estructura paral·lela àgil i flexible, que és la que caracteritza el pla d’innovació (Casado Ortiz, R.).

· Codina (1997) nos dice que “un hipertexto es una estructura de información que organiza un conjunto de elementos [informativos] en forma de red”, es decir, “cuando existe alguna forma de unión entre [dichos elementos], pero no existe un orden único de recorrido entre ellos”.

MODEL HIPERTRÈVOL

1.- Característiques

Sorgeix de la combinació de l’estructura en trèvol i de la estructura hipertext. Pretén potenciar els processos innovadors en l’empresa, els equips de projectes podran estar constituïts per tan sols una persona, fet que a vegades eleva la capacitat creativa de certs individus per no veure’s tallats per l’opinió i les influències d’altres.


2.- Definició

· BEGOÑA GARCÍA-MIGUEL VELA . Así, la estructura hipertrébol será lo suficientemente flexible como para adaptarse a la nueva realidad del entorno, sistematizando el aprovechamiento de la información que está captando para convertirla en conocimiento, y explotarla, ofreciendo al cliente lo que busca mientras se adelanta a la competencia.

3.-ORGANITZACIONS QUE SEGUEIXEN AQUEST MODEL ADHOCRÀTIC

· Demison

És una organització que segueix el model adhocràtic. És una consultora d’Argentina la qual la seva estructura presenta casi una absència de verticalitat, i es subdivideix en diversos grups funcionals e interrelacionals, que treballen de manera conjunta segons les característiques del projecte.

www.demison.com

· EfeEme

És un altre tipus d’organització que presenta una estructura adhocràtica. És una agencia de publicitat situada a Argentina. A diferencia d’altres agencies, l’estructura d’aquesta agencia no està centralitzada i gaudeix d’una actitud molt dinàmica.

www.efe-eme.com

4.- ORGANITZACIONS QUE SEGUEIXEN AQUEST MODEL VIRTUAL

· Weblogs SL.

Organització en la que treballen 70 persones des de casa, en catorze ciutats diferents. No tenen oficines i l’únic que els uneix és la connectivitat a internet i una sèrie d’eines de coordinació i treball en equip. Aquesta empresa es dedica exclusivament a la publicació de blogs.

http://www.weblogssl.com/

· Topsy Tail

Empresa que fabrica accessoris per a la industria de la moda. Aquesta empresa actualment genera uns ingressos de per US$ 80 milions però només compta amb tres empleats i mai toca el producte en tot el procés de manufactura o distribució. L’empresa contracta a empreses perquè fabriquin el seu producte, agencies de disseny perquè dissenyin els seus productes i paquets i una xarxa independent de distribuïdors i representants de ventes que s’encarreguen de distribuir i vendre. (Zillur Arman, S K Bhattachryya, Singapore Managment Review, 2002).

http://www.topsytail.com/

· Consors.

Empresa que es dedica a la compra i venta de accions en borsa, productes financers, etc.

http://www.consors.es

5.- CONCLUSIONS

Tot i veure diferents models d’organitzacions industrials, tots tenen en comú una flexibilitat i una falta de jerarquia. Aquestes característiques donen al sistema diferents formes de resoldre problemes quan sorgeixen.

Els models tenen com a base la confiança amb els integrants de l’organització, auto-aprenentatge, competències, motivació personal, sociabilització dels integrants, fluïdesa d’informació i ús de les TIC.

També ens mostren com podem crear empreses sense tenir l’obligació de tenir cap infraestructura, oficina central o alguna cosa similar. Aquest fet vist des d’un punt econòmic saneja la llista d’actius i atorga molts més beneficis a l’empresa.

Per poder tenir organitzacions d’aquest tipus s’ha de tenir un gran sistema i raó d’ús de les tecnologies de la informació, ja que serà el canal que unificarà els components i la via per obtenir els objectius de l’organització.

No hay comentarios:

Publicar un comentario